De curator van het failliete Kijkshop.nl heeft ernstige twijfels bij de reden die het bedrijf opgeeft voor zijn faillissement. Dat staat in het eerste faillissementsverslag over het webwinkelbedrijf, waar ook DirectSale, PlazaSale en Lumi Plaza onder vielen.
Kijkshop werd eind maart failliet verklaard. Het bedrijf zei dat dit het gevolg was van grote problemen met de liquiditeit, oftewel de mogelijkheid om alle kortlopende schulden te betalen.
Curator Martijn Hoving gelooft niet dat dit de echte oorzaak is. Kijkshop en de dochterbedrijven kochten namelijk pas producten in bij leveranciers nadat deze besteld waren door klanten. De onderneming hield dus amper voorraden aan, waardoor het bedrijf ook niet veel krediet nodig had.
In gesprek met het online vakblad RetailTrends, dat als eerste over de kwestie berichtte, zegt Hoving ook dat veel gegevens in de boeken van Kijkshop waarschijnlijk niet kloppen. "Ik plaats grote vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de financiële gegevens. Die kunnen niet kloppen", zegt hij tegen het medium.
Curator: Mogelijk sprake van onbehoorlijk bestuur
In het faillissementsverslag schrijft hij dat er door het waarschijnlijke ontbreken van veel administratie sprake was van onbehoorlijk bestuur. Daardoor kan de curator een bestuurder van een omgevallen bedrijf aansprakelijk stellen voor het tekort dat tot het bankroet heeft geleid.
Kort na het faillissement meldde Kijkshop.nl op zijn website dat klanten die nog een bestelling open hadden staan hun geld waarschijnlijk nooit terugkrijgen, omdat er "in het geheel geen geld meer is".
Kijkshop keerde eind 2019 terug als webshop. De fysieke keten was zo'n twee jaar daarvoor failliet gegaan. Eigenaar Konrad van den Bosch kocht de merknaam na de sluiting van de laatste winkels.